Baru semalam remaja ditembak, kurang dari 12 jam seorang lagi ditembak.

17 September 2019, lebih kurang jam 12.15 pagi waktu Malaysia seorang remaja bernama Kareem Nawarah daripada kampung Almazra’ah Algharbeyah ditembak oleh pihak berkuasa Zionist di Tebing Barat. Kampung ini telah diserang dengan ganas oleh israel dan 5 orang lagi warga Palestin dilaporkan cedera. Selain ditembak,  warga kampung turut mengalami sesak nafas akibat bom pemedih mata yang dilepaskan oleh pihak berkuasa israel.

Bulan ini  Israel telah mengisytiharkan mereka akan  memperluaskan penguasaan keatas Lembah Jordan (Jordan Valley). Ini bermakna, Mereka akan memperluaskan kawasan Penempatan Yahudi dan pastinya tekanan dan kezaliman keatas rakyat Palestin akan semakin kuat.

 

Seorang wanita Palestin pula di tembak mati oleh askar israel di pos pemeriksaan Qalandia utara Baitulmaqdis sebentar tadi. Masih belum diketahui bagaimanakah nasib beliau.

#KullunaMaryam
#WeAreAllMary

Allahul Musta’an!

Ini bukan ke pertama wanita Palestin ditembak dan dibiarkan mati dijalanan. Adakah kita akan membiarkan kejahatan israel ini tanpa membawa ke muka pengadilan diperingkat antarabangsa? Kami perlukan anda untuk bersolidariti bersama kami.

Demi nasib saudara kita di Palestin, jangan sesekali kita redha dengan kekejaman israel. Kongsikan berita ini agar ummat Islam Cakna dengan Palestin sebagaimana ummat Islam di Malaysia Cakna dengan BMBF.

Kemanusiaan Melangkaui Sempadan

#CaknaPalestin
#SavePalestine
#BDS
#FreePalestine

Tabung Pendidikan Cakna Palestin
Maybank 5530 3803 3881